حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم
سرخط خبرها

دوحه؛ میانجیگر احیای توافق هسته ای؟

  • کد خبر: ۱۰۸۳۶۹
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
دوحه؛ میانجیگر احیای توافق هسته ای؟
نگاهی به پشت پرده سفر امیر قطر به ایران، اروپا و آمریکا.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، امروز به تهران سفر می‌کند و ضمن دیدار با همتای ایرانی خود با تعدادی دیگر از مقامات عالی رتبه کشورمان دیدار و رایزنی خواهد کرد.

طبق اعلام مقامات ایران و قطر، پیگیری و تلاش برای اجرای ۱۴ سند همکاری امضا شده بین مقامات دو کشور در سفر ابراهیم رئیسی به قطر در اوایل اسفند ۱۴۰۰ در زمینه‌های هواپیمایی، تجاری، کشتی رانی، رادیو و تلویزیون، سیاست خارجی (لغو روادید)، برق، استاندارد و فرهنگی و آموزشی از جمله مهم‌ترین اهداف سفر امیر قطر به ایران در حوزه روابط دو جانبه است.

دیگر اهداف این سفر

برخی کارشناسان عرصه بین الملل نیز معتقد ند از آنجاکه طی هفته‌های اخیر، روند مذاکرات بین ایران و کشور‌های ۴+۱ در وین با مشکلاتی مواجه شده است، امیر قطر که رابطه نزدیکی با دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دارد، سعی خواهد کرد این فضا را بشکند و خروجی قابل قبولی از مذاکرات وین به دست آورد.

میزبانی قطر از جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲، میزبانی از گروه‌های مقاومت فلسطینی، حضور دفتر سیاسی طالبان در قطر و انجام مذاکرات بین آمریکا و طالبان در دوحه، تلاش برای تبادل پیام بین ایران و آمریکا، نقش آفرینی برای آزاد کردن بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران با توجه به سفر چندی پیش یک هیئت قطری به ایران در این راستا، تلاش برای کاهش تنش در منطقه و... همه نشان می‌دهد که این کشور به دنبال نقش آفرینی جدی در عرصه سیاست خارجی منطقه‌ای و بین المللی است و تلاش دارد که از فرصت‌های پیش رو در این زمینه در راستای تأمین منافع خود حداکثر بهره برداری را کند.

کمک به رفع موانع مذاکرات وین

هادی محمدی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفتگو با «ایرنا»، با اشاره به سفر امیر قطر به تهران، گفت: قطر در سال‌های گذشته بسیار تمایل داشته است که فراتر از یک دولت و واحد سیاسی در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی نقش آفرینی کند. معمولا این نقش آفرینی‌ها به دلایل مختلفی شکل می‌گیرد. مهم‌ترین دلیل این است که نمی‌خواهد زیر چتر برادر بزرگ‌تر سعودی در سطح منطقه باشد؛ به همین دلیل به قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله ایران روی آورده است.

وی در ادامه افزود: دولت قطر سعی کرده است از همین روابط خوب با ایران استفاه کند و نقش پذیری‌ای را که از سوی قدرت‌های جهانی داشته است، در تعامل با ایران هم به اجرا بگذارد. به همین دلیل با این پروسه، قطر یکی از پیام رسان‌های انگلیس و آمریکا به ایران بوده و بسیار علاقه‌مند است که در استراتژی‌های آمریکایی درقبال ایران به عنوان میانجیگر معتدلی نقش آفرینی کند.

وی افزود: مقامات مختلف قطر همواره سعی می‌کنند ضمن اینکه موضوعات دوجانبه و مناسبات با ایران را فعال نگه می‌دارند، در خصوص مسائل افغانستان و موضوعات منطقه‌ای نیز گام‌های مثبتی بردارند و در همین راستا همواره پیشنهاد‌هایی را برای ارتباط ایران و ایالات متحده مطرح می‌کنند.

محمدی تصریح کرد: سفر امیر قطر بلافاصله بعد از تهران، به لندن و واشینگتن خواهد بود و بسیار واضح است که در یک مثلث مشخص برای این است که بن بست ایالات متحده در موضوع مذاکرات وین به نتایج مشخصی برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->